Table des matières
Cette page est tenue par Isabelle Mirbel et Pierre Crescenzo : contact.
Articles sélectionnés
- Autour d' I*
- [01] A Metamodelling Approach for i* Model Translations. Carlos Cares and Xavier Franch. CAiSE 2011: 337-35. (15 pages -> 2 étudiants).
- [02] On the joint use of i∗ with other modelling frameworks: A vision paper. Franch, X. Mate, A. Trujillo, J.C. Cares, C. 19th IEEE International Requirements Engineering Conference (RE), 2011. 133-142 (10 pages doubles colonnes -> 2 étudiants).
- [03] From i* Requirements Models to Conceptual Models of a Model Driven Development Process. Fernanda M. R. Alencar, Beatriz Marín, Giovanni Giachetti, Oscar Pastor, Jaelson Castro, João Henrique Pimentel. PoEM 2009: 99-114 (15 pages -> 2 étudiants).
- [04] Visual syntax does matter: improving the cognitive effectiveness of the i* visual notation. Daniel L Moody, Patrick Heymans, Raimundas Matulevicius Requirements Engineering (2010) Volume: 15, Issue: 2, Publisher: Springer London, Pages: 141-175. (34 pages doubles colonnes -> 3 étudiants)
- [05] Goal-oriented requirements analysis and reasoning in the Tropos methodology. Paolo Giorgini, John Mylopoulos, Roberto Sebastiani. Eng. Appl. of AI 18(2): 159-171 (2005). (12 pages -> 2 étudiants)
- Extensions / adaptations d'I*
- [06] PRiM: An i*-based process reengineering method for information systems specification. Gemma Grau, Xavier Franch, Neil A.M. Maiden. Information and Software Technology 50 (2008). 76-100. (25 pages doubles colonnes -> 3 étudiants)
- [07] CSRML: A Goal-Oriented Approach to Model Requirements for Collaborative Systems. Miguel A. Teruel, Elena Navarro, Víctor López-Jaquero, Francisco Montero, Pascual González. ER 2011: Brussels, Belgium. 33-46. (14 pages -> 2 étudiants)
- [08] A goal-based framework for contextual requirements modeling and analysis. Raian Ali, Fabiano Dalpiaz, Paolo Giorgini. Requir. Eng. 15(4): 439-458 (2010). (19 pages doubles colonnes -> 3 étudiants)
- [09] A goal oriented approach for modeling and analyzing security trade-offs. Golnaz Elahi and Eric Yu. In Proc. of the 26th international conference on Conceptual modeling. Springer-Verlag Berlin, Heidelberg. 2007. (16 pages -> 2 étudiants)
- Autres notations
- [10] User Requirements Notation: The First Ten Years, The Next Ten Years (Invited Paper). Daniel Amyot, Gunter Mussbacher. Journal of Software, Vol 6, No 5 (2011), 747-768, May 2011. (22 pages doubles colonnes -> 3 étudiants)
- Autres méthodologies
- [11] Supporting agile software development through active documentation. Eran Rubin, Hillel Rubin. Requir. Eng. 16(2): 117-132 (2011). (16 pages doubles colonnes -> 2 étudiants)
- [12] Experience with user-centred requirements engineering. Alistair G. Sutcliffe, Sarah Thew, Paul Jarvis. Requir. Eng. 16(4): 267-280 (2011). (13 pages doubles colonnes -> 2 étudiants).
- Autres aspects de l'ingénierie des besoins
- [13] Representing and reasoning about preferences in requirements engineering. Sotirios Liaskos, Sheila A. McIlraith, Shirin Sohrabi, John Mylopoulos. Requir. Eng. 16(3): 227-249 (2011). (23 pages doubles colonnes -> 3 étudiants).
- Retours d'expériences
- [14] Using i* in Requirements Projects: Some Experiences and Lessons. Neil Maiden, Sara Jones, Cornelius Ncube and James Lockerbie. In Social Modeling for Requirements Engineering (Eric Yu, Paolo Giorgini, Neil Maiden, John Mylopoulos). The MIT Press. 2010. (24 pages -> 2 étudiants)
Fonctionnement pour les articles
- Chaque groupe comporte au plus trois étudiants.
- Chaque groupe propose à Isabelle Mirbel un article à étudier parmi la liste ci-dessus. Si le choix est validé, il apparaît dans le tableau ci-dessous.
- L'évaluation est réalisée par une soutenance orale avec diaporama : 15 minutes de présentation + 5 minutes de questions. Au choix du groupe, sa présentation est intégralement en français (oral, diaporama, réponses aux questions, etc.) ou intégralement en anglais.
- Le Jury des soutenances est formé par Isabelle Mirbel et Pierre Crescenzo.
Fonctionnement pour les projets
Consultez le sujet du projet fourni par les enseignants, il est notamment diffusé sur cette page.
Planning des soutenances de projets
À venir...